Een super weekend en de 'harde waarheid' ;) - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu Een super weekend en de 'harde waarheid' ;) - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu

Een super weekend en de 'harde waarheid' ;)

Blijf op de hoogte en volg Lotte

14 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Worcester

Afgelopen vrijdag begon ons eerste weekend hier! Na even contact te hebben gehad met Jenita en Anouk in Malmesbury hebben we besloten om bij hun langs te gaan voor het weekend!! Jeeeeeeej, super leuk!
Dus vrijdagmiddag vertrokken we met ons leuke autootje over de N1 naar Malmesbury. Deze keer kozen we in onze GPS wel voor de route met tol, waardoor we niet weer de hele berg over moesten. Fiew, hier was ik blij mee. En wat waren de uitzichten alsnog super mooi!!

Onderweg hebben we meteen ons eerste tank avontuur beleefd. Alles, maar dan ook echt alles wordt voor je gedaan. Ze vragen wat je wil, gooien je tank vol, wassen je ruiten en komen met een pin automaat naar je toe gelopen om te betalen! Wat een service :)

Eind van de middag kwamen we aan in Malmesbury! Nadat we, of eigenlijk Hanneke, de hellingproef had overleefd. En wat was het toen heerlijk om Jenita en Anouk weer te zien. We hebben buiten, in de zon een broodje hamburger gegeten en we hebben de rest van de avond onze eerste avonturen gedeeld met elkaar. Fijn om lekker met zijn vieren dat te kunnen delen en te kunnen lachen om alle nieuwe/andere dingen hier.

Zaterdag ochtend hebben we rustig opgestart met yoghurt met fruit, in het zonnetje wel te verstaan! Genieten!
Daarna zijn we naar Riebeeck kasteel (dorpje) gegaan. Hier zijn we begonnen op een super mooi kasteel, het Vlock. Mooie uitzichten, uitgestrekte wijngaard en een mooi kasteel. Een echte trouwlocatie!
Hier werden we rondgeleid door een man die ons alles uitlegde over wijn, jam, olijfolie, olijven enzovoort. Hij raakte niet uitgepraat! We hebben ook heerlijke wijn gedronken. Hij noemde het sletsap...pardon, dachten wij. Maar als je die wijn dronk ging alles net even wat makkelijker haha ;)
Vervolgens zijn we het dorpje zelf nog in gegaan. Hier hebben we heerlijk geluncht en daarna allerlei 'baie oulike' (heel leuke) winkeltjes bekeken.

's Avonds hebben we met de 'gastouders' van Jenita en Anouk en een vriendin van hun gebraaid. Wat was dit een geweldige ervaring en wat zijn dit lieve mensen! Heerlijke soort van tosti's, met banaan, ham en kaas en natuurlijk vlees, het was echt verrukkelijk en bovenal super gezellig!! Een geweldige echte Afrikaanse avond!

Zondag ochtend zijn we met Marita, de huisbaas van Anouk en Jenita naar de kerk gegaan. Het was een soort van VEZ, wat ik erg prettig vond. Het voelde een klein beetje als thuis! Vervolgens hebben we nog even heerlijk genoten van de zon en 's middags zijn we weer richting Worcester gaan rijden. We gingen weer naar 'huis'!:)
Het was wel even gek om weer afscheid te nemen en met zijn tweeën te zijn, maar als het goed is komen ze ook snel hier 'kuier' :)

Vandaag, maandag, was het dan echt zo ver! Onze eerste stage dag bij Toevlug en die begon vroeg. Om half acht moesten we er zijn! We begonnen met een dagopening, waarna we een soort van vergadering hadden met alle personeelsleden. Er werd besproken hoe alle cliënten het weekend hadden doorgebracht en dit ging in heel snel en heel veel Afrikaans. Of te wel, om negen uur 's ochtends waren wij al moe van alles aanhoren en proberen alles te verstaan...
Daarna hebben we een rondleiding gehad over het terrein. Het is echt super groot. Er verblijven een hele hoop volwassenen, maar wij gaan vooral werken met de jongeren. Waarvan er nu vijf zijn. Deze week is hun laatste week, dus ze zijn al ver in hun proces. Vrijdag zullen ze afscheid nemen.
De rest van de dag bestond vooral uit het bespreken van wat het werken bij Toevlug inhoud en hoe het programma voor de jongeren er uit ziet. Vandaag was vooral een vermoeiende dag, maar op het eerste oog lijkt dit wel een mooie stage plek! We worden in elk geval zeer hartelijk ontvangen en de mensen zijn super vriendelijk! We gaan zien wat het ons verder brengt!

Voor nu heeft vandaag mij genoeg energie gekost, dus ik zeg slaap lekker ;)

Liefs, Lotte

• 14 Maart 2016 - 21:52

Ellie Knol:

Gelukkig dat jy darem beter afrikaans kan verstaan as 'n halwe jaar gelede :) Wordt dit al bietjie herfs daar?

• 14 Maart 2016 - 21:54

Ellie Knol:

oulik die ou bad as bank in die tuin... dit sal nie verrot deur die weer nie ! :)

• 15 Maart 2016 - 19:30

Wilma (en Mijn Mannen):

Lieve Lotte,

Wat een belevenissen weer, nog lekker even genoten van een weekendje samen, is het ver reizen naar Jenita en Anouk? En dan natuurlijk waar je voor komt...STAGE!! Je schrijft dat de 5 jongeren die er zijn aankomende vrijdag afscheid nemen...waar gaan zij dan naar toe en voor wie mag je dan gaan "zorgen", of ga je dan bij de andere leeftijdsgroep helpen? Meid heel veel succes met vroeg opstaan...haha...en alle indrukken.

Liefs, van ons!!

PS. Toch nog maar een cursusje Zuid-Afrikaans volgen via internet....

• 16 Maart 2016 - 17:56

Lotte Van Essen:

@Ellie 'n Bietjie. Maar vandaag was dit nog in de 30 graden en zon!(A)

@Wilma Het is ongeveer 1,5 uur rijden naar hun toe, maar dat is hier vrij dichtbij! Deze jongeren gaan weer 'naar huis' en krijgen dan nog nazorg. Daarna komen er weer nieuwe jongeren die ook weer vijf weken zullen blijven!
    Dankjewel komt goed!
    En die cursus heb ik al gehad, ze praten hier alleen heel snel en dat is lastig haha