Vakantie, TIEMEN en een heeeeele lange blog!:) - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu Vakantie, TIEMEN en een heeeeele lange blog!:) - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu

Vakantie, TIEMEN en een heeeeele lange blog!:)

Blijf op de hoogte en volg Lotte

16 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Worcester

Hallo Allemaal,

Waar moet ik beginnen…. De afgelopen twee weken heb ik echt enorm veel meegemaakt en dat moet ik nu gaan samenvatten in een blog. Ik ga mijn best doen ;) Maar bereid je voor op een lange blog.

Woensdag ochtend 4 mei zijn Hanneke, Jeltje en ik nog naar stage gegaan. Voor mij werkte dit heel fijn als afleiding, want ’s ochtends om 10 uur stapte Tiemen in het vliegtuig en ik moest toch nog de hele dag wachten tot ik hem zou zien. De nieuwe groep jongeren kwam aan, dus deze hebben we verwelkomd. Bijzonder om zo’n nieuwe groep weer te zien binnen komen. Benieuwd wat de komende vijf weken hun gaan brengen.
’s Middags zijn we richting Malmesbury gereden en daar hebben we Jenita en Anouk opgepikt, want we gingen Tiemen en Berjan, de vriend van Jenita, ophalen van het vliegveld. De spanning begon nu toch echt wel te stijgen! We hebben met zijn allen wat gegeten en toen begon het lange wachten. Eerst wachten op de aankomst van het vliegtuig en toen wachten tot ze eindelijk bij ons waren, zodat ik Tiemen in de armen kon vliegen! Wat was het fijn om hem weer te zien en te kunnen knuffelen. Een heerlijk ‘Hello Goodbye’ moment, genieten!

Vervolgens hebben Hanneke en Jeltje ons naar ons hostel gebracht in Kaapstad. De volgende dag hebben we allereerst de auto opgehaald. Tiemen mocht links rijden  Dit ging echt super goed (trots op hem) en we zijn veilig aangekomen in Worcester, bij ‘mijn’ huisje. ’s Middags heb ik Tiemen mijn stage laten zien. Super leuk om hem te kunnen laten zien waar ik al die tijd al werk en om hem aan mijn collega’s voor te stellen. Dit vonden ze zelf ook allemaal erg leuk, haha. Ik heb Tiemen ook het winkelcentrum van Worcester laten zien, waar we ’s avonds heerlijk samen hebben gegeten, aan het water.

De volgende dag, 6 mei, stond onze eerste échte activiteit op de planning. We gingen de ’22 waterfalls’ in Porterville beklimmen. Dit was een hele belevenis! We hadden al een stuk geklommen en hele mooie watervallen gezien, toen we even gingen lunchen. Op een gegeven moment zegt Tiemen, ‘hé daar loopt een hond, oh nee een aap’. Ik schrik me helemaal naar, want ja hoor daar kwam een groep bavianen ons tegemoet lopen! Super gaaf om ze zo in het wild te zien, maar toch ook wel spannend, want het blijven wilde dieren en bavianen kunnen best wel gevaarlijk zijn. Toen de bavianen weg waren zijn we weer verder gelopen, maar we bleven ze onderweg tegenkomen. Echt een toffe ervaring!

De dag er na (waarop we 1,5 jaar een relatie hadden) stond het letterlijke hoogtepunt van Kaapstad op onze planning! We gingen de Tafelberg beklimmen!!:) Het was best een pittige klim, maar toen we boven waren, was het uitzicht het meer dan waard. Wauw, wat bijzonder om 360 graden om je heen te kijken naar prachtige dingen. Aan de ene kant zag je Camps Bay en aan de andere kant strekte heel Kaapstad zich voor je uit. We zagen Lions Head, Robbeneiland en heel in de verte zelfs Bloubergstrand. Een beloning die de klim meer dan waard maakte. Het waaide echter enorm, dus de kabelbaan ging niet terug naar beneden. We mochten dus ook de afdaling van de Tafelberg weer te voet maken. Met de mooie uitzichten was dit echter geen straf ;)
’s Avonds zijn we nog samen naar Malmesbury gegaan waar we de verjaardag van Berjan hebben gevierd. We hebben heerlijk gegeten met zijn allen, erg gezellig.

Zondag 8 mei gingen we een rondje Kaaps Schiereiland doen. Dit begon bij ‘Green Point’ in Kaapstad, met de mooie vuurtoren en het stadion van het WK. Daarna gingen we verder langs Camps Bay, over de Cheapman’s Peak drive richting Houtbaai. Super mooie uitzichten over de zee en na elk bochtje net weer anders. Bij Hout baai hebben we geluncht en even door de haven gelopen. Hier was een man bezig om een show op te voeren met zeehonden. Hij had deze helemaal getraind, super tof om te zien. Na Hout baai reden we richting Kaap de Goede hoop. Allereerst zijn we naar Cape Point gereden, hier hebben we natuurlijk even een foto gemaakt met het bordje, maar we hebben vooral ook genoten van de vele dieren daar. De apen liepen aan alle kanten langs en in we zagen nog struisvogels en bokken. Echt gaaf om zoveel wilde dieren in de natuur te zien. Daarna gingen we nog naar het échte bord, bij Kaap de Goede hoop. Hier was het echt enorm druk. Een bus met chinezen en mensen uit India kon niet ontbreken, dus een foto zonder andere mensen er op werd enorm lastig. Wat heb ik me daar aan geërgerd, maar vooral ook over verbaasd. Verder heb ik wel heel erg genoten van de zee die op de rotsen sloeg ;) Machtig die natuur!
Nadat we onze foto’s hadden zijn we richting Simon’s Town gereden waar we zouden slapen. We hadden nog wat tijd over dus we zijn toch maar even langs Boulders Beach gegaan. We hebben echter niet betaald voor de pinguïns, maar zijn maar eens op het strand er naast gaan kijken en ja hoor, enorm veel pinguïns!! Een tip voor mensen die daar ooit nog komen. Super grappig hoe die beestjes lopen.
’s Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest bij ‘Bertha’s’ in Simon’s Town. Het restaurant waar ik al eerder was geweest, maar waar ik toen al graag met Tiemen had willen zitten. Heerlijk bij de haven, heel romantisch!:)

De dag er na begonnen we eigenlijk echt aan onze reis. We vertrokken richting Cape Agulhas, het meest zuidelijke puntje van Zuid-Afrika. Onze eerst stop was bij Muizenberg met zijn mooie gekleurde huisjes. Super mooi om die gekleurde huisjes te zien op het uitstrekte strand en de zee vol golven! De volgende stop was Betty’s Bay, hier zouden ook pinguïns moeten zijn. We waren hier echter niet naar op zoek en belanden op een ander strand, zonder pinguïns, maar wel prachtig. We hebben hier even een broodje gegeten en zijn toen verder gereden naar Hermanus. De walvis-stad. Helaas hebben we geen walvis gezien, want het was even enorm mistig/bewolkt.
Daarna zijn we onze weg vervolgt richting Cape Agulhas. Deze weg bracht ons echter over niet geasfalteerde wegen. In eerste instantie vond ik het helemaal niks, dat gehobbel met een huur auto. De omgeving en de dieren die we zagen maakten echter alles goed. Flamingo’s, struisvogels, pelikanen, alles kwam voorbij. Echt enorm genieten!
Eenmaal in Cape Agulhas aangekomen zijn we natuurlijk even langs het officiële zuidelijkste puntje gereden voor wat foto’s. Inmiddels ging de zon onder en dit zorgde voor een super mooi uitzicht!

Een dag later begonnen we echt aan de Route 62 richting Oudtshoorn. Wel een beetje jammer dat we langs een weg wilden die precies die dag tussen 11 en 1 afgesloten was. En ja hoor, wij kwamen om vijf over elf daar aan….. Dat betekende om rijden. Het uitzicht hier was echter ook niet verkeerd. Enorm diepe kloven, veel apen en enorme bergen! Vervolgens kwamen we op de Route 62 wat echt een soort woestijn landschap was. Hier hebben we nog een gave schildpad gespot. Het einde van de dag bracht ons nog de ‘Cango Caves’. De druipsteen grotten bij Oudtshoorn. Heel indrukwekkend hoe dat er allemaal uit ziet.
De volgende ochtend vervolgden we onze weg over de ‘Route 62’ richting Addo. Onderweg hebben we nog even een selfie gemaakt met struisvogels en weer enorm mooie uitzichten. ’s Avonds zijn we vroeg gaan slapen want de volgende dag gingen we heel vroeg op safari.

Om half vijf ging onze wekker en om zes uur zaten we, nog in het donker, in de safari-auto. Het was nog enorm koud, maar met onze poncho ging het prima. We waren het park nog maar net in toen de zon op kwam, dit was al echt prachtig, en we hadden nog geen dier gezien. Dit had ik me nog niet bedacht of we zagen een leeuw lopen. Wat een machtig beest is dat toch ook. We hebben hem een stukje gevolgd en zijn vervolgens 2 uur het park door gereden. We hebben olifanten, springbokken, kudu’s, pumba’s (oftewel zwijnen), zebra’s enzovoort gezien. Toen we weer terug waren konden we het toch niet laten om nog een keer het park in te gaan. Deze keer met onze eigen kleine Hyundai I10 (ook wel Yundi genaamd ;)) We konden er geen genoeg van krijgen en hebben nog een hele poos door het park gereden, wel tussendoor even getankt ;)
Het park heeft tijdens deze ronde zeker zijn naam eer aan gedaan ‘Addo Elephant Park’. We hebben enorm veel olifanten gezien. Op een gegeven moment waren we zelfs ‘ingesloten’ door olifanten. Achter ons liep er één op de weg en toen we iets verder reden kwamen we nog een groep van 5 olifanten tegen midden op de weg. Oepsie……toch wel even spannend, maar we hebben het overleefd. En we kunnen in elk geval zeggen dat we olifanten hebben gezien, en veel ook!:)
Daarna zijn we via Port Elizabeth en Jeffreys Bay naar Plettenberg gereden, waar we ook nog over ‘mijn’ bungeejump brug reden! Super leuk! We hadden bij Plettenberg echt een bizar mooie zonsondergang. De mooiste die ik ooit heb gezien! We vonden het meteen een leuke stad 

De volgende dag beleven we in de buurt van Plettenberg. We gingen eerst ziplinen in Tsitsikamma. Tussen de watervallen door, met super mooie uitzichten! Dat was echt super leuk. Vervolgens zijn we nog naar het Tsitsikamma National Park geweest. Hier hebben we door de mooie natuur gewandeld, die ons bracht naar super grote hangbruggen over een inham van de zee. We zijn nog even doorgelopen, omhoog, naar een mooi uitzicht punt en zijn toen weer terug gelopen. Ondertussen zagen we enorm veel ‘dassies’. Een super schattig Afrikaans beestje!

De dag erna begon de rit terug richting Worcester, maar niet voordat we bij de Elephant Sanctuary waren geweest. We gingen OLIFANT RIJDEN!:):) Maar voordat we dit hadden gedaan gingen we eerst nog met ze wandelen, we mochten ze uitgebreid bekijken, ze gingen hun kunsten laten zien en we mochten ze voeren. Echt een enorm gave ervaring en toen hadden we nog niet eens gereden. Dat kwam daarna aan de beurt. Tiemen en ik mochten samen op een olifant en hebben toen een rondje gelopen. Heel bizar, maar gaaf om op zo’n beest te zitten! GENIETEN!
Hierna begon dan toch echt de toch terug naar Worcester, via Knysna en George. Terug naar Worcester voelde echter toch wel even als een domper, de vakantie was bijna voorbij en Tiemen zou weer bijna naar huis gaan…

Dit was echter niet voordat we nog een dagje hadden samen! De volgende ochtend vertrokken we om 9 uur vanuit Worcester. Tiemen moest Worcester al weer gedag zeggen helaas. We gingen namelijk om 11 uur nog met de boot naar Robbeneiland. Toch iets wat je gedaan moet hebben als je naar Zuid-Afrika gaat!:) De boottocht was al een ervaring op zich, want we zagen dolfijnen. Niet heel duidelijk maar het waren toch echt dolfijnen.
Robbeneiland zelf was ook erg indrukwekkend. Eerst reden we een rondje over het eiland, waarbij we onder andere zagen waar Nelson Mandela en andere leiders hebben gewerkt tijdens hun gevangenschap. Daarna kregen we door een ex-gevangene een rondleiding door de gevangenis voor politieke gevangen. Toch bizar! Het lijkt alsof je door een concentratiekamp loopt, maar het is eigenlijk nog zo recent in gebruik geweest….

Toen we weer veilig voet aan wal hadden gezet hebben Tiemen en ik een super lekkere lunch naar binnen gewerkt, om vervolgens onze auto in te gaan leveren bij het auto bedrijf. Weer een hele ervaring op zich, want de auto moest nog gewassen worden en dit ging gewoon met de hand. We waren echter precies op tijd bij het auto bedrijf en we kregen netjes onze borg terug. Doei, doei, lief autootje die ons zo ver heeft gebracht. We kregen echter nog wel een lift naar Waterfront.
Hier hebben Tiemen en ik nog heerlijk samen onze reis afgesloten. De foto’s terug gekeken, wat gedronken en samen bij het water in de haven gezeten! Het was nu toch echt bijna voorbij…..
Rond half negen hebben we een taxi genomen naar het vliegveld, waar we Hanneke, Anouk, Jenita en Berjan weer ontmoetten. We hebben nog even samen wat gedronken en toen moest er wéér afscheid worden genomen. Niet leuk en vooral niet na zo’n gave vakantie samen. Gelukkig nu maar voor 36 dagen!:) Tot 21 juni! <3

Vandaag hebben we lekker niks gedaan in Worcester. Ik heb vooral nog even lekker nagenoten van de foto’s en al weer even met Tiemen geskyped, die weer veilig thuis was. Morgen begint stage weer….. Echt nog geen zin in, maar we moeten er toch echt weer aan geloven….

Nu even een pluim voor de mensen die dit lezen en de hele blog hebben gelezen, want wat is het een verhaal geworden! Terwijl ik misschien zelfs nog dingen ben vergeten. Enorm veel mee gemaakt en super erg genoten van de 11 dagen met Tiemen! Dit gaan we nooit meer vergeten! Dankjewel Tiemen! <3 Tot snel allemaal!

Liefs, Lotte

• 16 Mei 2016 - 21:21

Karin Riezebosch-Palland:

De allereerste blog die ik lees en gelijk zo'n lange, hihihi.......
    Wat leuk dat Tiemen naar Zuid Afrika kwam om te kijken wat je allemaal uitspookt daar. Hartstikke leuk om te lezen....heb al veel foto's op FB voorbij zien komen, prachtig land hoor!
    Even weer zin maken in stage en dan nog een klein eindje en het zit er alweer op. Geniet nog van de laatste dikke maand!!

Groetjes Karin

• 17 Mei 2016 - 08:21

Nico:

Dag Lotte,

Gisteren al foto's gezien, erg mooi hoor.

• 17 Mei 2016 - 10:41

Mama Elly:

Haha gisteravond snel even de foto's gescand, maar nu jouw uitgebreide blog gelezen. Super hoor wat jullie samen meegemaakt en gezien hebben. Mooi om te lezen.
    En nu weer de focus op stage, komt ook weer goed. Geniet ook daar van want het is nog maar 35 dagen ;-) ! Dikke knuffel vanuit het verre Zwolle xxxx

• 18 Mei 2016 - 09:13

Papsie Hans:

Heej lieve Lotte,

Beleef je daar nog wat in Zuid Afrika? Wat een saai blog zeg. Jammer dat je niets leuks gedaan hebt met Tiemen.................

FANTASTISCH! Ik begin me af te vragen of onze zomervakantie lang genoeg is om al jouw verhalen aan te horen... En die foto's... > Lottie-jap!

Geniet van je tijd daar in dat prachtige land. Geniet van je nieuwe groep kids. Laat ze lachen en help ze inzien hoe waardevol het leven is! Huppekee: nu maar eens even weer aan het werk!

Veel drukkies,
    xxPapsxx

• 18 Mei 2016 - 09:16

Papsie Hans:

Hoi Lotte,

Gisteravond 47 x geprobeerd om bovenstaand berichtje te posten. Lukte niet. Nu wel gelukkig!

Groet en hugs,
    papa.