Stage, 'Sokkie' dans en een naderend afscheid! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu Stage, 'Sokkie' dans en een naderend afscheid! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu

Stage, 'Sokkie' dans en een naderend afscheid!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

14 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Worcester

Hallo Allemaal,

Hier is die dan mijn (denk ik) laatste blog. Vorige week hebben we vanaf dinsdag de rest van de week gewoon stage gelopen. Dit was de week dat de nieuwe jongeren kwamen, dus lekker druk voor het personeel van de jeugdafdeling. In eerste instantie kwamen er op de dinsdag 8 nieuwe jongeren binnen. Er zouden ook nog twee jongeren van de Noord-Kaap komen, maar toen wij naar huis gingen waren die er nog niet. Dit was best wel erg, want er waren nog steeds 2 jongeren bij ‘Toevlug’ van de vorige groep. Deze jongens komen ook van de Noord-Kaap en zouden eigenlijk vrijdag al opgehaald moeten zijn. De social worker had alleen blijkbaar geen zin om twee keer op en neer te rijden, dus ze moesten nog maar een aantal dagen extra blijven. Echt bizar hoe dat hier in Afrika soms kan gaan…. Gelukkig zijn er meer mensen hier die zich hier ook over verbazen….

Toen we woensdag ochtend op stage kwamen waren de twee jongens van de Noord-Kaap aangekomen en donderdag kwamen er nog 6 jongens. Allemaal van een weeshuis in Kaapstad. Al met al zijn er nu dus 16 jongeren. We hebben ze vorige week een beetje leren kennen door bij hun lessen in te zitten en ons aan ze voor te stellen. Zo hebben we al een beetje contact gemaakt, maar ik merk dat ik er onbewust toch minder mijn best voor doe nu we toch al bijna naar huis gaan. Ik ben onbewust al afscheid aan het nemen van stage.

Verder komt het afscheid van stage toch echt dichterbij. We hebben met onze stagebegeleidster onze laatste praktijkopdrachten besproken, we hebben ons eindgesprek gepland voor morgen (15-6) en hebben nagedacht over wat we willen voor ons afscheid. Daarnaast hebben we vrijdag ook echt al afscheid genomen van een collega, want die heeft deze week vakantie. Toch wel gek om voor altijd afscheid te nemen van iemand waar je 3,5 maand mee hebt gewerkt.

Vrijdag middag zijn Hanneke en ik naar het vliegveld gegaan, want haar oom en tante kwamen aan. Als ik naar huis ga, gaat Hanneke nog 2 weken met hun rond reizen. Het was super leuk om hun hier te verwelkomen, want ze hadden het niet zien aankomen. We hebben even gezellig wat met hun gedronken. Leuk om de mensen te zien die Hanneke straks van me gaan overnemen ;)

Vervolgens zijn wij naar Bellville gereden waar we hadden afgesproken met in totaal alle zeven meiden die hier zitten van de ‘Viaa’. We gingen namelijk braaien bij vrienden die Dianne, Laura en Marije hier hadden leren kennen. Het was echt super gezellig om met ‘locals’ te braaien. En erg leuk om te zien wie zij hadden leren kennen. Vervolgens zijn we nog naar de ‘Danskraal’ geweest. Hier gingen we een typisch Zuid-Afrikaanse dans aanleren. De ‘sokkie dans’ is een dans die de meeste blanke Zuid-Afrikanen leren als ze jong zijn. Super leuk om zo een stuk Afrikaanse cultuur te leren kennen en om al die mensen, jong en oud, de ‘sokkie dans’ te zien dansen. Het was echt een super gezellige ontspannen avond/nacht.

Zaterdag hebben we eerst lekker uitgeslapen. We hebben heerlijk rustig opgestart, laat ontbeten, lekker gekletst en toen was het al tijd voor de lunch, haha. We besloten om met zijn zevenen gezellig ergens te gaan lunchen. Leuk om zo met allemaal Nederlandse meiden, die dezelfde ervaring meemaken te eten. Daarna moesten we afscheid nemen van Dianne, Marije en Laura die we pas in Nederland weer zullen zien. Hanneke en ik gingen met Jenita en Anouk nog naar een soort overdekte markt bij Waterfront in Kaapstad. Hier hadden allemaal beginnende ondernemers hun eigen winkeltje. Erg leuk om even rond te neuzen.
Hanneke en ik hebben daarna nog even stroopwafels en drop opgepikt bij de oom en tante van Hanneke. Die waren we vrijdag vergeten mee te nemen. Daarna zijn we weer naar huis gereden.

Zondag hebben we rustig aan gedaan. We hebben lekker uitgeslapen. Ik heb ook nog een stuk van de late dienst van de VEZ mee gekeken, want Robin liet zich dopen. Ondanks dat het Afrikaanse internet niet helemaal super was, was het toch heel bijzonder om er op deze manier toch nog een beetje bij te zijn. ’s Middags hebben we ook nog even geskyped. De halve familie was bij ons thuis dus dit was super leuk! ’s Avonds ben ik lekker vroeg gaan slapen, want maandag begon onze laatste stage week.

Maandag hebben we ons vooral gefocust op de assessments die we deze week nog moesten doen. ’s Ochtends hebben we de verslagen van de jongeren ingelezen om alvast een beetje te weten wat de achtergrond van de jongere is voordat je het gesprek in gaat. Bizar om te lezen dat een jongen van 15 afgelopen december heeft geprobeerd zijn polsen door te snijden…… en dan mag jij daar met hem over gaan praten….
Na thee tijd wilden we ons eerste assessment gaan afnemen, alleen toen hadden de jongeren een belangrijke les, dus hier hebben we maar gewoon bij gezeten. Na de lunch hebben we dan ons eerste assessment afgenomen. Dit was nog niet met de jongen die een zelfmoord poging had gehad. Super leuk om zo meer te weten te komen over de jongeren waar je mee werkt.
Dinsdag hebben we ons tweede assessment afgenomen en de assessments uitgewerkt. De jongen heeft in het assessments trouwens niks gezegd over zijn zelfmoord poging. Of het is niet gebeurd, of hij kan hier gewoon niet over praten. Best wel heftig…

Vanmiddag (dinsdag) hebben we boodschappen gedaan voor ons afscheid. Morgen hebben we op stage ons eindgesprek, Jenita en Anouk komen nog onze stage bekijken en ’s middags gaan we taarten bakken. Donderdag is dan ons afscheid van stage en dan nog maar één weekend te gaan voordat ik weer terug naar huis vlieg. Toch wel gek om hier afscheid te gaan nemen, niet iets waar ik naar uit kijk.
Mijn volgende blog wordt waarschijnlijk vanuit Nederland geschreven. Als ik weer veilig voet op eigen land heb gezet ;)

Tot heel snel!
Liefs, Lotte

P.S.: Het weer begint hier trouwens ook echt winters te worden, ik zit met een dikke sjaal om en het regent al de hele dag. Misschien maar goed dat ik terug naar het 'zomerse' Nederland ga ;)

• 14 Juni 2016 - 19:41

Anne :

Zo zomers is het hier op dit moment ook niet..

Tot snel! Xxx

• 14 Juni 2016 - 21:08

Ellie Knol:

Ek hou so baie daarvan om te lees hoe julle profperiode gaan! Ek het wel nie elke keer 'n reaksie gelos nie, maar wel elke keer gelees. Sterkte met afskeid neem... sjoe, wat gaan die tyd tog vinnig!

• 15 Juni 2016 - 08:31

Hennie Kottier:

Hallo Lotte

Bedankt voor al het trouwe schrijven. Ik heb ervan genoten. Zal de stukjes gaan missen. Je hebt meer geschreven dan je kamergenoot. Een hele goede terugreis gewenst en een goede vakantie in ons ook mooie landje gewenst. groetjes Hennie Kottier

• 15 Juni 2016 - 10:14

T Janny:

Hallo Lotte
    Bedankt dat we samen met jou op reis waren een goede reis terug
    Groetjes O Wim en T janny

• 15 Juni 2016 - 12:11

Papsie Hans:

Ha Lotte,

Leuk om je blog weer te lezen. Ik realiseerde me na het lezen dat ik het niet "lees", maar uit jouw mond hoor komen. Ik zie je gezicht en hoe je kijkt... dat is toch wel baie vreemd.
    Lijkt me inderdaad lastig om te weten dat je weggaat, maar toch deze jongens nog zo goed mogelijk te begeleiden. Gelukkig weet ik dat je dat maximaal zult doen. Geef ze een extra hug!
    Laat je vandaag nog even horen hoe het assessment verlopen is? Ben erg nieuwsgierig.
    Hier is alles goed. Beetje regen. 'k Wil zo nog even gaan hardlopen: lekker als het regent.
    De dienst zondag was erg indrukwekkend. Robin bestelt nog een dvd/cd(?) zodat je de dienst nog eens kunt zien/horen.

Hé skat, groetjes van my. Hou jou taai. Geniet van die komende dae. Doe er wat je nog moet doen.
    Ek kyk daar na uit jy in my arms te sluit. Ek hou van jou. Tot Dinsdag!

xxPapaxx

• 18 Juni 2016 - 12:03

TG:

Lieve Lotte,

Bedankt voor al je verslagen! Erg leuk!
    Je hebt nog een paar dagen te gaan.....
    Sterkte met het afscheid nemen en een voorspoedige terugreis toegewenst.
    (dus niet weer ergens een tussenlanding en overnachten in een duur hotel!!!)
    Hoop je dinsdag te zien.

Liefs,
    TG