Tante Lotte, stage, shoppen! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu Tante Lotte, stage, shoppen! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu

Tante Lotte, stage, shoppen!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

28 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Worcester

Ik had het in mijn vorige blog nog niet geschreven, maar vorige week zondag ben ik tante geworden!! Wihoeee!:):)
Ik werd 's avonds gebeld met het bericht dat Anne en Pieter papa en mama zijn geworden van een super lief en mooi meisje Jada! Super leuk natuurlijk, maar wel lastig om dan zo ver van huis te zijn. Gelukkig bestaat er tegenwoordig Skype en ik ben dan ook al twee keer op 'kraamvisite' geweest via Skype. Daarnaast heeft Tiemen ons vertegenwoordigd en heeft hij ook namens mij een kaartje en een cadeau langs gebracht!
Ik had wel een verkeerde gok gemaakt. Ik dacht namelijk dat het een jongetje ging worden, dus Hanneke en ik hebben hier in Zuid-Afrika een beschuitje met blauwe in plaats van roze muisjes gegeten ;)

Vorige week dinsdag tot en met donderdag begon onze stage week weer. Het was een korte stage week en hij was ook redelijk relaxed. We hebben vooral gewerkt aan een schoolopdracht en we zijn bezig geweest met het voorbereiden van lessen die Hanneke en ik volgende week aan de jongeren gaan geven. Er is dan namelijk een collega op vakantie en wij gaan haar lessen geven. We willen echter de lessen wel iets aanpassen zodat het iets meer bij ons past. Daarnaast moet het ook nog in Engels/Afrikaans dus we zijn er nog wel even zoet mee. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat zijn volgende week.
Verder hebben we vooral lessen van de volwassenen bijgewoond. Hier heb ik me vooral verbaasd over een patiënt die een totaal vertekend beeld heeft van Amsterdam/Nederland. Hij ziet dit echt als de hemel op aarde, waar geen armoede is en waar drugs legaal is en dit geen problemen oplevert. Nou niet dus.... Maar dit kwam bij hem echt niet binnen. Hij bleef maar praten en je kwam er echt niet tussen. Als hij klaar is met zijn traject en nog steeds zo denkt is de kans bijna 100% dat hij gewoon weer drugs gaat gebruiken. Eigenlijk super triest om te zien.

Donderdag was er weer afscheid van de week 5 patiënten. Dit was weer erg bijzonder. Mooi om te zien hoe dankbaar deze mensen zijn en hoeveel effect die 5 weken op hun leven hebben gehad. Dankbaar werk! Dit is toch wel anders dan bij het Leger des Heils waar ik de vooruitgang echt in kleine dingen moest zoeken. Bijzonder om dat verschil te zien.

Daarna was het weekend!! Een rustig relaxed weekend. Vrijdag hebben we niet heel veel gedaan. Heerlijk in de zon gelegen en boodschappen gedaan want Jenita en Anouk kwamen hier heen voor het weekend, super gezellig! Helaas voelde ik me 's avonds niet helemaal lekker dus heb ik vooral op bed gelegen helaas. Zaterdag ochtend was het nou niet bepaald beter, dus toen heb ik rustig aan gedaan. 's Middags ging het wel een stuk beter en wilde ik ook echt graag even wat doen. Toen zijn we dan ook gezellig met zijn vieren naar het winkelcentrum geweest om te gaan winkelen. Helaas sloten de winkels al om 5 uur, veel te vroeg.
Toen hebben we heerlijk gegeten bij een pizzeria. Dit was 'baie lekker' maar daarnaast ook heel gezellig. We hebben ruim 3,5 uur daar gezeten en gekletst en dit kon zo nog 3 uur door gaan. Heel fijn en ontspannen!

Zondag ochtend zijn we naar een kerk gegaan genaamd 'Every nation'. Die week hadden we op stage al een man ontmoet van die kerk. Hij werkte ook als pastoraal werker binnen 'Toevlug' en we waren dus min of meer uitgenodigd bij die kerk. Toen we binnen kwamen en hem zagen wisten we dus ook meteen dat we goed zaten. Er werd toen ook meteen een man op ons af gestuurd die Nederlander bleek te zijn, met een oer hollandse naam 'Sjoerd'. Hij was tijdens de middelbare school al naar Zuid-Afrika verhuisd en werkte hier nu als meester op een basisschool. We werden meteen uitgenodigd om een dag op zijn werk te komen kijken hoe het onderwijs hier was. Super leuk! De mensen heetten je hier echt heel erg welkom! Fijn!

's Middags waren we eigenlijk van plan om naar de botanische tuinen bij ons in de buurt te gaan. Het had die nacht echter nogal geregend, waar ze hier overigens super blij mee zijn, want het was erg droog. Het was nu wel droog, maar het waaide nog enorm waardoor we het niet heel aantrekkelijk vonden om naar tuinen te gaan. Na onze heerlijke paas lunch hebben we dan ook lekker ontspannen. Ik heb 'The Passion' terug gekeken en daarna een film. Aan het eind van de middag zijn Jenita en Anouk weer naar Malmesbury gegaan.

Vandaag hebben Hanneke en ik heerlijk uitgeslapen. Ik heb hier nog niet tot zo laat in bed gelegen, half tien ongeveer! Daarna hebben we ontbeten en vervolgens zijn we weer naar het winkelcentrum gegaan om te winkelen. We hadden zaterdag nog lang niet alles gezien dus we gingen nog even verder shoppen. Het was erg gezellig en het was een geslaagde shop dag.

Morgen gaat de wekker weer vroeg voor een nieuwe stage week. Spannend, want de nieuwe jongeren komen. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat! Wij zullen waarschijnlijk vooral meekijken bij de 1 op 1 kennismakingsgesprekken, 'assessments' en deze misschien zelf ook al voeren.
Jullie horen van me!

Liefs, Lotte

  • 28 Maart 2016 - 22:01

    ( O ) Ma ;-) Elly:

    Hoewel we veel app contact hebben en al uitgebreid geskyped hebben vind ik het toch ook heel leuk om jouw verhaal te lezen. Veel suc6 deze komende spannende week. Lieve groet, ook aan Hanneke, en knuffel -xxxx-

  • 30 Maart 2016 - 08:20

    Wilma (en Mijn Mannen):

    Lieve (tante) Lotte,

    Van H.G. met het tante-zijn op afstand...jammer hoor!! Maar goed die paar maanden zijn zo voorbij.... Leuk dat je blauwe muisjes hebt gegeten...past helemaal bij de kaart ;-) Wat goed om te zien dat deze mensen na 5 weken al weer terug kunnen terwijl je hier bij hLdH, kleine stapjes ziet. Is de aanpak daar dan zo anders? Misschien schrijf je dat nog wel een keer in je verhalen maar dat lees ik dan wel. Vervelend dat je niet lekker was, gelukkig duurde dat maar kort... hoe ziet zo'n kerkdienst er dan uit? Veel zingen? En kan je het al een beetje volgen? leuk om alles weer te lezen wat je beleefd!! Wij genieten ervan....

    Liefs,
    Wilma

  • 30 Maart 2016 - 11:14

    Oom Wim En Tante Janny:

    Hartelijk Gefeliciteerd tante Lotte ook met de verjaardag van je vader
    Bedankt dat we weer mee mogen genieten van je verhaal

    Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 19241

Voorgaande reizen:

08 Februari 2016 - 30 Juni 2016

SPH stage in Worcester

01 Juli 2013 - 29 Juli 2013

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: