Afscheid van jongeren, Kirstenbosch, Paragliden!:) - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu Afscheid van jongeren, Kirstenbosch, Paragliden!:) - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu

Afscheid van jongeren, Kirstenbosch, Paragliden!:)

Blijf op de hoogte en volg Lotte

06 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Worcester

Hier al weer mijn op één na laatste blog vanuit Zuid-Afrika denk ik. Ik schrijf elke keer op maandag en over twee weken zit ik rond deze tijd al op het vliegveld, dus dan zal de blog hoogstwaarschijnlijk vanuit Nederland geschreven worden.

Vorige week hebben we de hele week stage gelopen. Over de maandag had ik al geschreven, dus ik zal verder gaan waar ik was gebleven. Vanwege het feit dat een collega er niet was hebben wij vier cliënten van haar overgenomen om de therapeutische gesprekken mee te voeren. Ik heb dus individueel met twee jongens hun ‘exit plan’ opgesteld voor als ze weer naar huis gaan.

Daarnaast was er deze week nogal commotie om het feit dat er in de douche van de jongeren, op seksueel gebied een incident zou zijn gebeurd. Er is met alle partijen gesproken en de verhalen liepen enigszins door elkaar, maar uiteindelijk bleek dat er in elk geval een plan was opgesteld om in de douche seksuele handelingen uit te gaan voeren. Best wel bizar om te beseffen dat deze jongens wellicht misbruikt zijn en daardoor zo’n vertekend seksueel beeld hebben. Helaas voor deze jongens kregen ze wel een straf voor de acties die ze hadden uitgevoerd. Ze mochten niet mee op het uitstapje van donderdag.

Doordat deze jongens bij ‘Toevlug’ bleven en er toezicht voor hun moest blijven, ‘moesten’ Hanneke en ik als begeleiding mee op het uitstapje. Dit was helemaal geen straf, want we mochten weer mee op safari. Dit was echt super tof om met deze groep jongens weer te doen. We hebben enorm veel dieren gezien waaronder buffels, neushoorns, springbokken, zebra’s, olifanten en leeuwen. Echt super gaaf! De jongen die zo in zich zelf gekeerd is en veel heeft gehuild bloeide hierbij ook helemaal open en je zag hem echt genieten van deze dieren. Tof om te zien.

Donderdag ochtend hadden Hanneke en ik nog onze laatste sessie over complimenten geven die we echt heel positief hebben afgesloten. De jongens hebben elkaar alleen maar complimenten geven en konden heel mooi samenvatten wat ze hadden geleerd van onze lessen. Dat geeft goede moed!

Vrijdag moesten we al weer afscheid nemen van deze groep jongens. Vijf weken vliegen toch ook wel voorbij. Ze hebben super tof gezongen met zijn allen als afscheid; ‘See you again’. De hele dag hadden we het nummer in ons hoofd.
Er was helaas één jongen waar de behandeling wat negatief is afgesloten. Tijdens het weekend dat hij naar huis is geweest had hij alcohol gedronken. Donderdag heeft hij dit eerlijk opgebiecht aan zijn social worker. De regels van ‘Toevlug’ zijn echter dat je dan niet je certificaat mag ontvangen voor het succesvol voltooien van je programma. Deze had hij dus ook niet gehad, maar hier werd hij heel boos om. Aan de ene kant ook wel naar dat deze jongen hem niet mocht krijgen, want hij was wel heel eerlijk geweest en bovendien waren de rest van de vijf weken van hem wel heel positief. Aan de andere kant is het ook zijn eigen stomme schuld, maar dit kon hij niet in zien. Hij heeft dan ook niet echt afscheid genomen. Hopen dat het goed met hem gaat.

Van de rest van de jongens hebben we afscheid genomen. Nu maar hopen dat het goed met ze gaat en dat ze hun dromen waar kunnen maken. Wel triest dat bijvoorbeeld één jongen met gigantisch veel potentie terug gaat naar een huis met alcohol verslaafde ouders….. Hoe ga je je als ex-verslaafde redden in zo’n thuis situatie……. Lastig om ze zo los te laten.

Zaterdag ochtend begon ons weekend met poging twee om te gaan paragliden. Helaas kregen we opnieuw bericht dat het niet door kon gaan. Enorm balen, maar ja dan maar iets anders doen. We zijn naar Robertson gegaan waar een wijnfestival zou zijn. Dit was hem echter toch niet helemaal, maar we hebben wel een leuke dag gehad in Robertson. Het was hier sowieso feest en er was ook een leuk boeren marktje waar we een pannenkoek hebben gegeten. Gewoon heerlijk relaxed. ’s Middags hebben we nog even gewinkeld in het winkelcentrum van Worcester en hebben we koffie gedronken bij onze grote vriend die bij de ‘Mug ’n Bean’ werkt.

Zondag zijn we naar Kirstenbosch geweest. De botanische tuinen van Kaapstad. Dit was echt super mooi en hier hebben we dan ook heerlijk een poos rond gelopen en genoten van het mooie weer. Er was ook een soort ‘boomslangpad’. Een houten brug net boven de boomtoppen uit. Hier had je een enorm mooi uitzicht over Kirstenbosch met Kaapstad op de achtergrond. Het was een heerlijk relaxed middagje. Op de terugweg zijn we via de berg route weer terug naar huis gegaan. De zon ging toen net onder en wauw wat hadden we daar een prachtig uitzicht. Dat ga ik toch wel missen straks!

Vandaag (maandag) was poging drie om te gaan paragliden. En ja, we kregen eindelijk positief nieuws. We konden gaan paragliden!!:) Als een kind zo blij zijn Hanneke en ik naar Signal Hill in Kaapstad gereden. Hier werden we echter alsnog een uur in spanning gehouden of de wind wel goed genoeg was, maar we mochten dan uiteindelijk toch echt vliegen. Je moest gewoon letterlijk de berg af rennen met achter je een man en een parachute waar je volledig op moet vertrouwen. En dan zweef je daar de berg af met een enorm mooi uitzicht op de stad en de zee en Robbeneiland in de verte. Enorm mooi, wat heb ik hier van genoten!! Dit geeft echt weer even een kick en energieboost voor de laatste twee weken hier.

Daarna zijn we nog naar Malmesbury gereden waar we de stage van Jenita en Anouk hebben bekeken. Leuk om te zien waar zij al die tijd aan het werk zijn geweest en om hun verhalen te kunnen plaatsen.

Nu zijn we lekker weer thuis en hebben we een relaxed avondje. Morgen begint namelijk al weer onze op één na laatste stage week. Het aftellen gaat nu toch echt beginnen.

Tot snel lieve mensen!

X

• 06 Juni 2016 - 21:50

Mama Elly:

Wauw Lotte, super dat het paragliden toch nog is gelukt.
    Kan je ook weer afstrepen van je bucketlist ;-) !
    Veel succes weer met je nieuw groep jongeren.
    Knuffel vanaf hier -xxxx-

• 06 Juni 2016 - 21:59

Wilma (en Mijn Mannen):

Lieve Lot,

Alleen weer een blog....leuk hoor en het is nu dan toch gelukt...!! Mooie foto van dat paragliden... Zat al te kijken hoe die foto is gemaakt, door jouzelf haha ;-) Maar ik zie een hele lange selfie stick geloof ik.... Echt mooi hoor!! Meid het heeft nu wel lang genoeg geduurd, je mag nu wel thuis komen hoor.... Nee gekkigheid, nog even doorbijten deze 2 weken gaat je vast lukken. Geniet er nog maar van. Succes met je stage!!

Liefs van ons.

• 07 Juni 2016 - 00:24

Geertje Palland:

Interessant om te lezen Lotte
    maar als ik het goed begrijp is voor jou de tijd daar alweer bijna om....
    je zult ook wel weer graag naar huis gaan, en je kleine nichtje willen zien....
    en natuurlijk je vriend en andere familie
    Het ga je verder goed hoor...

Groetjes Geertje

• 08 Juni 2016 - 09:16

Papa:

Ha, die Lotte,

Vond het weer leuk en interessant om je verhaal te lezen. 't Lijkt me inderdaad vervelend om die jongens weer een ongewisse toekomst in te zien gaan. Maar je hebt weer "druppels kunnen laten vallen". Erg sneu voor die jongen met z'n weekendalcohol. Maar goed dat jij die certificaten niet uit hoeft te delen: jij had hem er vast een gegeven.
    En dan dat paragliden: heb je zelf nog wat "opnames' kunnen maken met je mobiel? Gaaf hoor. Eng om van zo'n berg af te stormen met een vreemde man vlak achter je? Je moet hem en z'n para maar vertrouwen. 't Lijkt het geloof wel: vertrouwen hebben in Degene die je de instructies geeft.
    Dat boomkroonpad hebben wij in Nederland ook ;-) : daarvoor hoef je niet naar Zuid Afrika hoor. Heb je ook nog slangen gezien? Of heet dat pad zo omdat het door de bomen kronkelt?
    Hé geniet van elke dag, elke minuut: over een paar weken zit je zo weer in de sleur....... afwasmachine inpakken, bedden opmaken en naar school fietsen...... En, wat nog erger is: ik moet je leuke blogs missen.

Dikke smakkerd en baie drukkies van je allereerste fan,
    papa.

• 11 Juni 2016 - 09:53

TG:

Lieve Lotte,

Wat een verhalen en belevenissen weer.... Fantastisch!
    Met jongeren een band opbouwen, met hen bezig zijn, loslaten......... en hopen dat het hen goed mag gaan!
    Dat gaat je niet in de koude kleren zitten, denk ik!
    Maar volgens mij doe je (doen jullie) het geweldig leuk. Kan ook niet anders, gezien je passie!
    Maar ook het land èn het winkelcentrum vallen goed in de smaak.
    Geniet er nog even van, want je hebt nog maar 10 (!!!) dagen vanaf .......nu!
    Nog veel succes en plezier.

Dikke knuffel,
    TG.