Koningsdag, Afscheid, Surfen & nog 1 dagje..... - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu Koningsdag, Afscheid, Surfen & nog 1 dagje..... - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu

Koningsdag, Afscheid, Surfen & nog 1 dagje.....

Blijf op de hoogte en volg Lotte

03 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Worcester

Hallo lieve mensen,

Wat leuk dat jullie mijn blog lezen, met weer een week vol avonturen!
Allereerst ging de laatste stage week met deze groep jongeren natuurlijk in. Dinsdag werd ons ’s ochtends ineens gevraagd of wij wat tijd op wilden vullen in het programma van de jongeren. Het mocht van alles zijn, al vertelden we wat over Nederland. Dit lieten we ons geen twee keer zeggen dus we hebben een powerpoint in elkaar gezet, met alles over Nederland. Van Sinterklaas, tot koningsdag, van haring tot kaas. Alles kwam voorbij. Het was echt super leuk om deze les te geven, want de jongeren waren heel geïnteresseerd, ze stelden allerlei vragen en op deze manier konden we ze nog wat leren ook! We kregen de meest bijzondere vragen naar ons hoofd, zoals ‘Moet je in Nederland een rijbewijs hebben om te mogen fietsen’. Uhm, nee, haha. Het was zeker een geslaagde les! Mijn voogd kind wist nu zeker dat hij naar Nederland wou komen!

Woensdag was het natuurlijk Koningsdag in Nederland. Hier in Zuid-Afrika was het ‘Freedom Day’, dus een nationale vrije dag zat er ook in voor ons! We zouden in eerste instantie naar een ‘Oranje festival’ gaan, maar helaas ging dit niet door. Vervolgens zijn we samen met Dianne, Laura, Jenita en Anouk naar een mini vrijmarkt in Kaapstad geweest. Het was echt typisch Nederlands. Kleedjes waar mensen spulletjes verkochten, er waren poffertjes, kroketten en pannekoeken en een kraam met alleen maar Nederlandse producten. Super leuk! Hanneke en ik hebben hagelslag en bokkepootjes gekocht, heerlijk! Wat ook erg fijn was, was dat we mensen Nederlands hoorden praten. Geweldig om Nederlands te kunnen praten met onbekenden, haha. Vervolgens zijn we nog naar Waterfront geweest waar we heerlijk hebben geluncht met zijn allen. Het was een iets andere Koningsdag dan ik gewend ben, maar zeker geslaagd!

Donderdag en vrijdag waren de laatste stage dagen met deze groep jongeren. Donderdag hebben we onze laatste voogd gesprekken gehad en ’s middags de ballonnen ceremonie. Helaas was het deze keer zonder ballonnen, puur omdat niet alle jongeren het geld hebben om hiervoor te betalen. Deze ceremonie houdt in dat de jongeren een belofte ondertekenen, dat ze nooit meer drugs zullen gebruiken. Ook mochten ze allemaal op een briefje schrijven wat ze achter zich wilden laten, bijvoorbeeld de drugs, slechte vrienden, schelden enzovoort. Normaal zouden deze briefjes aan ballonnen de lucht in gaan. Nu werden ze in een bak gedaan en de briefjes zouden later worden verbrand. Het was wel heel mooi om te zien hoe elke jongere zijn briefje in de bak deed. Vervolgens mochten ze ook nog bedank praatjes houden. Er waren zeker een aantal van de jongeren die alle begeleiders hebben bedankt, inclusief Hanneke en mij. Super lief, ondanks dat het soms echt geen lieverdjes waren ;) Mijn voogd kind heeft in zijn praatje ook zijn excuses aangeboden voor de slechte dingen die hij heeft gedaan tijdens zijn vijf weken hier. Stiekem was ik best een beetje trots!
Ook hebben we nog foto’s gemaakt met de jongeren. Erg leuk om te zien hoe graag de jongeren naast Hanneke en mij willen staan op de foto haha. De foto’s kan ik echter niet op mijn blog zetten vanwege privacy van de jongeren.

Vrijdag was het echte afscheid van de jongeren. Er was een ceremonie waarin de jongeren, op één na, hun certificaat kregen voor het netjes voltooien van de 5 weken bij Toevlug. De jongeren hebben een toffe dans laten zien als afscheid en hebben ook voor de hele groep cliënten hun bedank praatjes gehouden. Daarna was het tijd voor de afscheidsceremonie met de ouders er bij. Best wel heftig dat maar de helft van de ouders op tijd komt opdagen voor deze ceremonie. Dit laat wel zien uit wat voor omstandigheden sommige van de jongeren komen.
Het was wel een hele mooie ceremonie. Voor mij was het vooral heel speciaal dat de moeder van mijn voogd kind mij aan het eind van de ceremonie nog even opzocht en mij een ‘drukkie’ gaf en me bedankte voor alle goede zorgen. Bijzonder! Daar doe je het voor!
Vervolgens moesten we het grootste deel van ‘onze jongens’ laten gaan. Iedereen gaf ons een knuffel en ging toen op pad naar huis. De één met pleegouders, de ander met ouders en weer een ander met een social worker. Hopen dat het goed met ze gaat, maar bij sommigen heb ik hier mijn twijfels bij, helaas….
Het bizarre was dat van twee jongens de ouders gewoon niet kwamen opdagen. Ik heb één van de moeders maar opgebeld en ze zou er aan komen. Een uur later kwam ze aangelopen, met de drie zusjes van deze jongen. Ze wist helemaal niet dat haar zoon al klaar was met zijn traject….Triest. De ouders van de andere jongen waren helemaal niet te bereiken. Een collega heeft hem maar bij huis afgezet. Hierdoor besef ik echt hoe gezegend ik ben dat ik uit een veilig en stabiel gezin kom. Deze jongeren hebben eigenlijk helemaal geen kans op een goede toekomst. Moeilijk om ze toch te laten gaan! Hopen op het beste!

Vervolgens hadden we weekend! Zaterdag hebben we vrij weinig gedaan. Lekker uitgeslapen, wat gewinkeld in het winkelcentrum en ‘high street’ en verder vooral ontspannen. Zondag middag zijn Hanneke en ik samen naar het vliegveld gegaan, want Jeltje, een vriendin van Hanneke kwam aan. Super tof om iemand uit Nederland hier te kunnen verwelkomen. Voor mij begon het ook zeker al te kriebelen, want Tiemen komt ook al bijna!!
Samen met Jeltje zijn we naar Bloubergstrand gegaan. Hier hebben we heerlijk relaxed gezeten en genoten van het uitzicht op de Tafelberg en de zon. Genieten! Daarna zijn we weer naar huis gereden en hebben we thuis rustig aan gedaan.

Gisteren was echt een toffe dag! ’s Ochtends zijn we rond kwart voor negen vertrokken richting Muizenberg. Hier hadden we namelijk om half elf een surfles!! Waaaah, wat leek me dit tof. De spanning begon echter wel een beetje te stijgen toen we naar binnen liepen en een wetsuit in ons handen kregen gedrukt. We hebben ons alle drie in dat surfpak gehesen en liepen, alsof het niks was, met een surfplank onder onze arm richting het strand. Ik dacht; anderhalf uur les, nou dat zal wel betekenen drie kwartier op het strand oefenen en dan langzaam het water in. Maar nee hoor, we renden heen en weer en kregen even kort uitleg hoe je op de plank moest gaan staan en daar gingen we dan. Het ijskoude water in! Wat was ik blij met mijn wetsuit, haha.
Het gaf echt een kick om echt in het water te lopen met die surfplank. En het aller tofste was dat we alle drie echt een golf hebben gepakt en écht hebben gesurft!! Het was genieten en de tijd vloog voorbij. We zouden 1,5 uur les krijgen, maar zelfs de instructeur vergat de tijd, dus het is 2 uur geworden. Geen probleem, want wij vonden het geweldig Echt een super leuke ervaring en ik was verbaasd hoe goed het ging.
Na de surfles hebben we nog even genoten op het strand van Muizenberg en foto’s gemaakt bij de gekleurde huisjes. Daarna zijn we richting Stellenbosch gereden, waar we een wijnproeverij met chocolade hebben gedaan. Heerlijk ontspannen! De man die er werkte had grote praatjes over de president en al het geld wat hij had. Hij zou zelf president moeten worden haha.
Bij de wijnproeverij hadden ze zelfs zebra’s, awesome!! Hier moesten we natuurlijk ook nog even foto’s van maken. Daarna zijn we naar een restaurant gereden bij Stellenbosch, waar we echt geweldig uitzicht hadden op een meertje en de bergen. Dat was super mooi, met de zonsondergang. We hebben heerlijk gegeten en gekletst en zijn daarna weer richting Worcester gereden.

Vanmorgen heb ik samen met Hanneke wat kaarten op de post gedaan. Daarna ben ik weer naar huis gegaan en is Hanneke samen met Jeltje een safari gaan doen. Ik heb een dagje lekker voor mijzelf. Heerlijk! Kan ik me alvast mentaal voorbereiden op de komst van Tiemen!!
Ja ja, het is EINDELIJK zo ver. Morgenochtend vertrekt Tiemen richting Zuid-Afrika en ’s avonds kan ik hem weer in mijn armen sluiten. Wat kijk ik hier naar uit! We gaan 1,5 week genieten met zijn tweeën!! Daarna zal ik wel weer een blog schrijven over hoe geweldig het was, want dat kan niet anders!

Liefs, Lotte

P.S. Ik heb ook nog wat verlate foto's van het ziplinen bijgevoegd!

  • 03 Mei 2016 - 16:38

    Papa Hans:

    Ha schattepatatske (Zuid Afrikaans voor "Lotte"),

    Mooi verhaal weer joh! Fantastische dingen beleef je. Ik begrijp je emotie rondom het afscheid van de jongens (geen meisjes?). Lijkt me heel lastig om ze weer te laten gaan. Maar deze jongens hebben nog weer een kans gekregen om te veranderen. Er zullen er vast heel veal zijn die kansloos zijn. Fijn dat je iets voor deze jongens hebt kunnen doen. Vast meer dan een druppel op een gloeiende plaat.
    En dat surfen... nu maak je me helemaal jaloers. Moeten we hier ook maar zo'n plankie aanschaffen en dan hier wat oefenen in de sloot! Is Tiemen er al? Die jongen was zondag niet te houden ;-). Had er best wel heel veel zin in. Geniet er samen van! Ik kijk uit naar je volgende blog. Ik geniet, door je verhalen, met je mee.

    Dikke smakkerd,
    paps

  • 04 Mei 2016 - 10:29

    Wilma (en Mijn Mannen):

    Lieve Lotte,

    Wat een belevenissen weer zeg...je leven staat wel veel in het teken van afscheid nemen....vervelend steeds en went nooit hoor!! Wist niet dat ze daar ook een soort van "Koningsfeest" hadden, heb je nog een pannenkoek gegeten? Tussen de regels door lees ik nog een pluim voor je "thuis", mooi dat je door deze ervaring hier weer bij bepaald wordt, je wist het natuurlijk al wel maar ziet nu ook wat andersom de uitwerking kan hebben.....!! Fijn dat Tiemen komt, hij is nu onderweg, geloof ik... Geef hem dan ook maar een "drukkie" van ons...haha ;-) geniet van jullie tijd samen!!

    Liefs,
    Wilma

    PS Tiemen zou jou een "drukkie" geven van ons hoor!!

  • 05 Mei 2016 - 20:49

    TG:

    Lieve Lotte,

    Geweldig wat jij daar allemaal meemaakt en doet. En wat weet je elke keer weer een leuk verslag te schrijven. Niet leuk hè, dat je afscheid moet nemen van mensen waar je in die weken een band mee gekregen hebt! Ik vind het geweldig wat je daar doet.
    En inmiddels een surfer in de familie. Leuk hoor! Op de foto's is goed te zien dat het voor jullie echt genieten was. En wat een mooie omgeving, zeg!
    Op TV Oost is nu het bevrijdingsfestival in Zwolle te zien en als ik buiten sta, is het te horen. Maar jij hebt zo je eigen feestjes: kleedjesmarkt, bokkenpootjes, poffertjes èn hagelslag! Geniet ervan, meid.
    En nu is Tiemen er ook. Geweldig! Geniet de komende tijd van en met elkaar.

    Liefs en een Hollandse dikke knuffel,
    TG.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 19284

Voorgaande reizen:

08 Februari 2016 - 30 Juni 2016

SPH stage in Worcester

01 Juli 2013 - 29 Juli 2013

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: