Stage, Watervallen, Party! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu Stage, Watervallen, Party! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu

Stage, Watervallen, Party!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

11 April 2016 | Zuid-Afrika, Worcester

Hallo lieve mensen,

Daar ben ik weer met een update over mijn reis! Vorige week hebben we best wel veel op stage gedaan. Maandag hadden we dus onze eerste les die we moesten geven, zoals ik in mijn vorige blog had verteld. Daarnaast hebben we nog een les gegeven aan de jongeren. Deze ging over ‘Cross Addiction’. Dit gaat over het feit dat de jongeren bijvoorbeeld bij thuiskomst afgekickt zijn van ‘Dagga’ de meest gebruikte drugs hier, maar dat ze dan wel weer sigaretten gaan roken en die verslaving blijven voeden. Dit is echter een trigger voor het weer gaan gebruiken van ‘Dagga’, wat dus een gevaar is om weer terug te vallen in hun oude verslaving. Super interessant en het was ook mooi om te zien dat een jongen aan het einde van de les heel duidelijk kon herhalen waar de les over ging.

Daarnaast hebben we ‘assessments’ gedaan met twee jongeren. Dit houdt in dat we een gesprek hebben om te achterhalen wat de achtergrond van de jongeren is. Dit gaat dus over onderwerpen als familie, vrienden, trauma’s, school enzovoort. Met één jongere verliep dit niet heel soepel. We merkten dat de jongen toch minder goed Engels kon dan hij deed voorkomen. Hierdoor hadden we niet helemaal de juiste informatie naar ons idee. We hebben dus overgedragen aan onze begeleidster, dat het misschien slim is om hem nog een keer een assessment met hem te doen, zodat er meer bruikbare informatie zal zijn.
Van die andere jongen, waarmee het assessment wel goed ging worden wij tot het einde van zijn traject ‘therapeut’. Dit houdt in dat wij samen met hem gaan werken aan de thema’s die uit het assessment naar voren kwamen. Voor hem is dit voornamelijk zelfbeeld en relatie met zijn ouders. We zullen elke week met hem gaan zitten om bezig te gaan met zijn ‘thema’s’. Super interessant.

Ook ben ik ‘voogd’ van een jongen. Dit is hetzelfde als een soort persoonlijk begeleider in Nederland. Ik heb al een gesprekje met hem gevoerd en dit zal ik elke week gaan doen. Hem vragen hoe het met hem gaat en als er bijzondere dingen zijn het hier met hem over hebben. Ik kan aan het einde van zijn traject een oordeel geven over of hij recht heeft op een certificaat van goed gedrag. Hij is het afgelopen weekend naar huis geweest, omdat hij werd ‘aangenomen’ in de kerk. Ik heb het hier dus vorige week met hem over gehad. Bijvoorbeeld wat hij ging doen als hij zijn ‘oude drugs vrienden’ weer tegen zou komen.
Aan het einde van de week hebben we nog een gesprek gehad met onze stagebegeleidster. Ze is namelijk de komende 1,5 week op vakantie en ze wou hier een soort overdracht over doen. Daarnaast gaf ze ons zeer positieve feedback. Ze vond dat we ons goed aanpasten en was trots op ons Afrikaans. Altijd leuk om te horen haha.

We zijn vorige week woensdag ook voor het eerst hier naar de sportschool geweest! Oke, op een loopband lopen is toch heel anders dan over de dijk langs de IJssel, maar het was wel fijn om weer even echt te sporten!

Donderdag na stage was het weekend. Dus vrijdag ochtend zijn we naar Porterville gereden, waar we Jenita en Anouk zouden ontmoeten. We gingen hier iets heel tofs doen, namelijk; watervallen beklimmen!!:) Het was echt heel warm weer dus we waren best wel blij met de verkoeling van het water en de bomen. Het was echt een super mooie tocht naar boven langs de '22 waterfalls'. We moesten klimmen, tussen bomen door, over takken, via stenen over het water. Het was een hele avontuurlijke tocht, maar echt super mooi! We hebben ook heerlijk geluncht met onze voeten in de waterval, genieten! Toen we alle 22 watervallen hadden beklommen, bleek dat we nog verder konden naar de top van de berg. Dit wilden we zeker proberen. Het leek echter alsof er al in geen 10 jaar meer mensen naar de top waren geweest. We moesten door super dicht begroeide struiken heen en we haalden dan ook flink onze benen open. Ondertussen waren we ook al 3,5 uur aan het klimmen, dus het werd wel tijd om naar beneden te gaan, om nog voor het donker beneden te zijn. We zijn dan ook begonnen aan de klim naar beneden.
Inmiddels hadden we het super warm gekregen, ondanks de verkoeling van de bomen. Toen we dus bijna beneden waren hebben we heerlijk gezwommen in de waterval. Wauw, wat was dit een bijzondere, gave ervaring. Super mooi om zo'n machtig deel van de natuur te zien en daar gewoon in te zwemmen. We hebben onwijs genoten en ook veel gave foto's gemaakt.
's Avonds hebben we in Porterville nog gegeten bij een super leuk, schattig restaurant.

Zaterdag hebben we rustig aan gedaan. Ik heb met Jenita en Hanneke boodschappen gedaan voor de verjaardag van Anouk. 's Middags wilden we nog even winkeltjes bekijken in Malmesbury, maar helaas was bijna alles al dicht. De winkels sluiten hier op zaterdag middag om twee uur, balen. Gelukkig waren er nog wel wat winkeltjes open en we hebben ergens lekker wat gedronken. 's Avonds heb ik heerlijk met Tiemen geskyped.

Zondag was Anouk jarig, jeeeeej! Nadat we uit de kerk kwamen hebben we uitgebreid haar verjaardag gevierd. We hebben allereerst de tuin versiert, met slingers en ballonnen. Toen hebben we 'melktaart' versiert met 20 kaarsjes en hebben dit heerlijk met zijn vieren opgegeten. Vervolgens hebben we cadeautjes gegeven en tussendoor waren er nog allerlei video boodschappen van thuis voor Anouk. Dit had Jenita voor haar geregeld. 's Middags hebben we heerlijk gebraaid met Maritha en Martin, de eigenaren van het huis waar Jenita en Anouk verblijven. Het was echt genieten!
Nadat we 's middags nog een heerlijk stuk 'koek', oftewel taart van Maritha hebben gegeten zijn Hanneke en ik weer naar Worcester gereden. Het weekend was helaas al weer voorbij.
Oh ja, klein detail. Het is hier heel warm voor de tijd van het jaar, dus het was dit weekend rond de 36 graden!! We hebben heerlijk genoten van de zon :)

Vandaag was weer onze eerste stage dag. Morgen hebben we weer een les en verder gaan we deze week vooral bezig met het voorbereiden van onze eigen lessen en natuurlijk onze voogdgesprekken en therapeut sessies.

Stiekem mis ik jullie wel een beetje hoor, maar het weer en de gave omgeving maakt hier veel goed! (A)

Liefs, Lotte

• 11 April 2016 - 19:44

Els:

Hey Lot!
    Wat een super gave dingen maak je allemaal mee! Heel erg leuk om te lezen! Krijg zelf ook meteen weer zin om op pad te gaan! ;-)
    Geniet ervan want de tijd vliegt voorbij!
    Veel plezier en succes op stage!

Liefs Els

• 11 April 2016 - 21:23

Frits Van Essen:

Ha Lotte, Leuk al die dingen die je doet, wat verstaan ze overigens onder stage in ZA is dat maar een dag of 3, 4 in de week iets doen?
    Geniet er van, ik zal je moeder morgen wel even de groeten doen.
    Liefs OF.