Nieuwe jongeren en een awesome weekend! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu Nieuwe jongeren en een awesome weekend! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Lotte Essen - WaarBenJij.nu

Nieuwe jongeren en een awesome weekend!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

04 April 2016 | Zuid-Afrika, Worcester

Hallo lieve mensen,

Daar ben ik weer met een nieuwe update!:)
Vorige week kwamen dus de nieuwe jongeren aan op stage. Het was nog lang onduidelijk hoeveel er zouden komen, dus woensdag ochtend waren we erg benieuwd wat deze dag ons ging brengen. 's Ochtends werden we bij de dag opening al mee genomen in gebed, omdat we aan het werk gingen met de nieuwe groep.
Toen kregen we een lijst te zien van de jongeren die zouden komen. Het zouden er 15 gaan worden tussen de 12 en 17 jaar. We hebben bij de intake gezeten van de jongeren met hun ouders. Ze werden voorgelicht over hoe het programma er hier uit zou gaan zien en hoe de zorg voor de jongeren zou zijn. Ondertussen werden de jongeren één voor één uit de zaal gehaald om hun spullen te laten controleren op drugs, wapens en lekkers wat ze mee naar binnen willen nemen. Ook moesten ze urine inleveren om te testen wanneer ze nog welke drugs hebben gebruikt. Erg bijzonder om te zien hoe die hele opname van de jongeren gaat.

Donderdag ochtend werd er meteen wat van ons verwacht. Van 8 tot 9 hadden de Toezichthouders namelijk een vergadering, dus wij mochten met een collega de jongeren gaan vermaken. We moesten zelf maar verzinnen wat we dan wilden gaan doen. Prima! Dit gingen we doen! Donderdag ochtend hebben we dus eerst bij het ontbijt van de jongeren gezeten en vervolgens zijn we 10 tellen in de rimboe met ze gaan doen oftewel '10 seconds in the jungle'. De jongeren waren meteen super enthousiast. Wel grappig om te merken dat ze allemaal een super grote mond hebben, maar dat als het er op aankomt, niemand als eerste aan de beurt wil zijn haha. Het was redelijk chaotisch, maar ook wel super leuk om eindelijk 'echt' contact te hebben met de doelgroep. We konden ze even kind laten zijn en dat voelde goed! Veel van de jongeren zijn namelijk al heel lang geen kind meer, ondanks hun leeftijd. Daarna hebben ze zich ook nog uitgeleefd op de trampoline. Super tof om te zien hoeveel talent er in deze jonge jongens zit, maar hoe weinig uitzicht ze hebben als ze niet gaan afkicken. Hopelijk kan 'Toevlug' ze een nieuwe toekomst geven.

Ons weekend begon vroeg deze week, want vrijdag hadden we al geen stage meer. We moesten er echter wel heel vroeg uit, want we gingen vrijwilligerswerk doen, super tof! Met zijn vieren en nog zes andere Nederlandse studenten die hier stage lopen, gingen we verven in een sloppenwijk in 'Franschhoek'. We zouden krotten met brandwerende verf gaan schilderen. Voordat we echt aan de slag konden duurde helaas even, echt op zijn Afrikaans. Uiteindelijk mochten we dan eindelijk aan de slag en wat was het heerlijk om iets te kunnen doen. We hebben midden in de sloppenwijk een crèche geschilderd. Eerst een witte grond laag en vervolgens alle muren fel blauw! Geweldig!
Er zaten ook zo'n acht lieve, donkere kindjes toe te kijken. Gaaf dat je dit dan voor hun kan doen. Al is het alsnog triest in wat voor omstandigheden ze daar leven.

Zaterdag ochtend zijn we richting Kaapstad vertrokken voor het weekend. We zijn vanuit Kaapstad meteen doorgereden naar Simon's Town, waar we onze spullen alvast bij een hostel hebben neergezet. Vervolgens zijn we naar 'Boulders Beach' gegaan om pinguïns te spotten. Leuke beesten, maar toch jammer dat je niet nog dichterbij ze kan komen. Daarna hebben we heerlijk geluncht in een super schattig caféetje/winkeltje en zijn toen op weg gegaan naar Cape Point en Kaap de goede Hoop.
Super toeristisch, maar wel heel leuk om hier foto's te maken. En bovendien was het uitzicht bij de zee ook super mooi! We hebben echt genoten! Ook hebben we in de zee een walvis gepost, jeeej. Althans dat wil ik heel graag geloven. Het zou ook zo een rots in het water geweest kunnen zijn, maar ik zeg gewoon dat het een walvis was ;)
Toen we terug reden van Kaap de goede hoop naar Simon's Town zaten er zowaar ineens bavianen op de weg. Super bizar, maar super gaaf! Wij stoppen en foto's maken. De apen zaten echt een meter van de auto, geniaal! Ineens begonnen ze echter te rennen en gingen ze bovenop de auto achter ons de liefde bedrijven. Hilariteit alom!! We zijn maar snel doorgereden, want dat hoefden wij niet op onze auto ;)

's Avonds hebben we ook nog super lekker gegeten bij een restaurantje aan de haven, met kaarslicht. Super romantisch en knus. Daar had ik wel graag met Tiemen willen zitten (A)
We hebben hier heerlijk gekletst, gegeten en een cocktail gedronken en zijn toen weer terug gegaan naar het hostel.
Zondag ochtend zijn we eerst naar de kerk gegaan in Simon's Town en vervolgens zijn we weer naar Kaapstad gereden, want vandaag gingen we Lions Head beklimmen!!!:)
Super gaaf en gelukkig zat het weer ook mee. Het was echt een heerlijke klim en fijn om weer wat lichamelijke inspanning te kunnen leveren. We doen hier namelijk alles met de auto, dus lichaams beweging krijgen we niet zo veel. Heel fijn om dat nu toch even te kunnen doen en na al die inspanning kregen we ook een super mooi uitzicht als beloning. Waaaauw wat was dit prachtig. 360 graden uitzicht over Kaapstad; zee, bergen, de stad, de tafelberg. Genieten! De foto's spreken ook al voor zich haha.
Na de klim naar beneden zijn Hanneke en ik in ons bakkie weer terug gereden naar Worcester, want vandaag zou onze werk week weer beginnen.

Vandaag ging de wekker dus weer vroeg. Het was echt wel lastig om weer aan de slag te gaan naar zo'n tof weekend, maar we gingen er weer vol goede moed tegenaan. Vandaag moesten we namelijk onze eerste les geven aan de jongeren. Het was een les over 'insig en motivering'. De soorten drugs, gevaren van drugs en vooral waarom je hier allemaal mee moet stoppen. De jongeren zaten aandachtig te luisteren en onze stage begeleidster was heel positief! Super fijn!
Het leek ook echt alsof de jongeren het leuk vonden dat wij een les gaven en ik denk ook dat ze hierdoor wat meer respect voor ons krijgen als 'juffrouw'. Het was een geslaagde dag en ik ben benieuwd wat de rest van de week stage ons gaat brengen. Ik houd jullie op de hoogte!:)

Liefs, Lotte

• 04 April 2016 - 18:14

Robin:

Gaaf Lot!!:)
    Leuk écht Aan de slag op stage en toffe andere activiteiten. Beetje jaloers hoor ;-)
    Have fun en succes verder!xx

• 04 April 2016 - 19:34

Anne:

Woow, ik ben vooral onder de indruk van je mooie foto's! Super gaaf! Geniet!!

• 04 April 2016 - 19:58

Frank:

Wauw, mooi verslag en weer hele gave foto's! Super tof dat jullie ook geschilderd hebben in een krottenwijk! Succes nog op stage & geniet van het prachtige land!

• 04 April 2016 - 20:51

Mama Elly:

Je maakt wat mee hoor! Heel leuk om te lezen Lotte. En wat een geweldige foto's. Suc6 deze week met 'lesgeven'. Big hug.

• 05 April 2016 - 14:24

Wilma (en Mijn Mannen):

Lieve Lotte,

Wat een prachtige foto's!! Mooi om zo op een foto al te zien hoe het uitzicht is...hoe zal het dan in het echt zijn..... Super mooi!! Geen last van hoogtevrees??
    Bestaat de groep alleen uit jongens? En mooi dat ze naar je luisteren hoor... Succes verder met je stage en veel plezier in je vrije weekenden....haha!!

Liefs,
    Wilma